Kokemuksia lentoyhtiö TAP Portugalista

Moikka! Portugalin-reissustani on vierähtänyt jo melkein viikko, mutta päivät ovat kuluneet kevään viimeisten freelance-töiden parissa ja veljelle seuraa pitäen.  Veljeni tuli nimittäin heti perässäni takaisin Suomeen ja vietti meillä alkuviikon.

Maanantaina aloitan kesätyöt, joiden vuoksi tänä kesänä ainakin isommat reissut jäävät tekemättä ja blogikin saattaa välissä pysyä hiljaa. Kesän jälkeen on kuitenkin näillä näkymin luvassa ihan uudet kuviot. Niistä kerron piakkoin lisää, mutta nyt kuitenkin takaisin Portugalin-reissulle!

Kun suunnittelin lentojen varaamista Lissaboniin, halusin ehdottomasti suorat lennot, jos se vain olisi mahdollista. Helsinki-Lissabon-reittiä lentää suoraan tietääkseni vain Portugalin valtion omistama lentoyhtiö TAP Portugal, josta minulla ei ollut aiempaa kokemusta ja josta en myöskään löytänyt juuri kokemuksia. Siispä kerron niistä itse.

tap3

tap5

Varasin lennot aika hyvissä ajoin, maalis-huhtikuun vaihteessa eli puolitoista kuukautta ennen lähtöä. Meno-paluu maksoi noin 270 euroa, ja TAP:lla hinta sisältää niin ruumaan menevän matkalaukun kuin ruokailun lennolla. Nykyaikana kun kaikesta pitää maksaa erikseen, tuokin tuntuu jo pieneltä luksukselta.

TAP:lla on toimiva check in -palvelu netissä. Yhtiö lähettää tsekkauksen avautuessa eli kolme vuorokautta ennen lennon lähtöä matkustajalle sähköpostiviestin, jossa on linkki tsekkauksen tekemistä varten. Lipun voi tilata sähköpostiin tai suoraan puhelimeen.

Tykkäsin tästä palvelusta, sillä unohdan monesti omatoimisesti tehdä sisäänkirjautumisen ennen kentälle lähtöä ja nyt se tuli tehtyä hyvissä ajoin. Matkustaessani taas kerran Helsinki-Vantaan aamun ensimmäisellä lennolla (miksi, oi miksi, aina onnistun valitsemaan sen?) ja pelkillä käsimatkatavaroilla lähtö sujui varsin sukkelasti.

tap2

tap6

Kerroin jo aiemmin, että menolentoni oli lähes puolityhjä. Sen ansiosta pystyin jatkamaan yöuniani koneessa retkottamalla pitkällään tyhjällä penkkirivillä. Lentopeitto oli odottamassa valmiiksi omalla paikalla (myös päiväaikaan olleella palulennolla), mikä osoittautui varsin tarpeelliseksi.

Ruoka juomineen tosiaan kuului lipun hintaan. Menolennolla ateriana oli runsas aamupala: muun muassa lettuja, jugurttia, leipää ja hedelmäsalaatti. Vaikken tavallisesti syö punaista lihaa enkä kanaa ja unohdin tälle reissulle tilata kasvisruoan, koko aamiainen sopi omaan ruokavaliooni. Paluulennolla pääruokana oli sitten lihaa, mutta söin siitäkin annoksesta suurimman osan.

Lentokoneruoka ei kuulu lemppareihini, mutta mielestäni TAP:n ruoka oli keskimääräistä maistuvampaa ja monipuolisempaa. Esimerkiksi lounaalla oli tarjolla kahta salaattia, joista kumpikaan ei ollut köppäinen pari pala kurkkua ja kylmiä tomaattisiivuja -versio, vaan ne olivat oikeasti maukkaita.

Plussaa annan myös siitä, etteivät astiat olleet kokonaan kertakäyttöisiä vaan esimerkiksi aterimet oletettavasti terästä. Paitsi että turhaa jätettä tulee vähemmän, myös veitsellä saa jotain leikattuakin.

tap1

tap4

Kotiinpaluun päivänä Lissabonin kentällä oli paljon ahtaampa kuin Helsinki-Vantaalla, sillä paluulentoni lähti ruuhka-aikaan yhdeksän jälkeen aamulla.

Lissabonin kenttä ei muutenkaan oikein vakuuttanut minua. Kamalan ryysiksen lisäksi se tuntui huonosti organisoidulta ja matkalippukin tarkistettiin jostain syystä kolmesti – vielä koneen sisälläkin! Voi olla, että huono fiilis kentästä johtuu pelkästään ruuhkista, mutta ainakaan tuosta kentästä ei tullut mitään suosikkiani.

Itse lennoista en kuitenkaan keksi juuri pahaa sanottavaa. Vaikka molemmat lähtivät matkaan hieman myöhässä, kumpikikin oli perillä ajoissa. Henkilökunta oli perusasiallista, ja omille lennoilleni sattui peräti kapteeni, jonka englanti oli varsin erinomaista ja ymmärrettävää. Matkustamohenkilökunta puhui luonnollisesti hyvää englantia.

Tätä postausta kirjoittaessani törmäsin muun muassa sellaiseen tietoon, että Condé Nast Traveller -lehti palkitsi TAP:n maailman parhaana lentoyhtiönä vuonna 2010. Euroopan sisäisellä lennolla tuo ”loistokkuus” ei varmastikaan tule parhaalla mahdollisella tavalla esiin, mutta lentäisin ehdottomasti TAP:lla toisenkin kerran.

Onko teillä kokemuksia kyseisestä lentoyhtiöstä?

9 ajatusta aiheesta “Kokemuksia lentoyhtiö TAP Portugalista”

  1. Hei!

    Olemme lentäneet TAP:llä useita kertoja Suomesta Madeiralle ja takaisin. Kokemuksemme ovat samanlaisia, kuin Sinunkin. Parempi ja ystävällisempi palvelu kuin tällä meidän kotimaisella yhtiöllä. Ja hintataso on aina ollut edullinen.

  2. Moikka,
    Me matkustetaan Portugaliin kerran vuodessa Köpiksestä ja aina pyritään lentämään TAPilla. Ei mitään valittamista. Ja joo palvelu on parempaa kuin pohjoismaisilla yhtiöillä.

    T: Asta

    1. Moi Asta! Tosi kiva, kun jaoit kokemuksiasi. Me on mietitty, että Portugali voisi olla mahdollinen kesälomakohde tänä vuonna ja ehdottomasti ottaisin tämän aiemman kokemukseni perusteella mieluiten juuri TAP:n lennot.

  3. Paluuviite: Kokemuksiani lentoyhtiö Transaviasta – Mielilandia

  4. TAP-kokemukseni eivät ehkä ole niin auvoisia. Lähtö Helsingistä myöhästyi n. kaksi ja puoli tuntia ja yölento takaisin Lissabonista kolmisen tuntia. Jälkimmäisessä tapauksessa jouduimme vaihtamaan konetta moottorivian vuoksi. Moni menetti samalla erikseen maksamansa paikan, koska vaihtokone ei ollut malliltaan ja siten myöskään istuinkartaltaan sama.

    Istuinvaihdoista TAP perii aina 28€, paitsi kolme tuntia ennen lähtöä. Tämän maksun kyllä voi kiertää siten, että etenee netti check-inissä siihen pisteeseen, että pitäisi maksaa luottokortilla istuimen siirrosta ja sitten käyttääkin cancel check-in -optiota. Tuo uusi istuinpaikka on kuitenkin se, joka jää varaukseksi ja sen saa ilmaiseksi tekemällä check-inin myöhemmin vaikka lentoasemalla.

    TAPin palvelussa vaikkapa verrattuna suomalaiseen yhtiöön en huomannut eroa. Ruoka on perinteiseen lentotyyliin kehnoa ja bisnesluokka näytti lähes yhtä ankealta kuin muu osa vanhaa vaihtokonetta. En tämän yhtiön lennolla käyttäisi pisteitä matkustusluokan korotukseen.

    1. Mukava, kun jaoit kokemuksiasi, vaikka reissu ei sujunutkaan kauhean hyvin. Lentokentällä odottelu on kyllä tympeää, joten tosi harmi, että teillä sattui käymään niin vielä molempiin suuntiin.

      Itse tosiaan tykkäsin TAP:n ruuasta. Se oli mielestäni yksi parhaista lentokoneruuista, joita olen syönyt, mutta ruokahan on makuasia mitä suuremmissa määrin ja postaus kolme vuotta vanha, eli TAP:lla meno on hyvin voinut muuttua, jos sun lentokokemus on tuoreempi.

  5. Oma kokemukseni Tapilla oli karmea. Olen lentänyt ympäri maailmaa, aika monella lentoyhtiöllä, tämä pohjanoteeraus. Lensimme Lissaboniin ja sieltä Azoreille. Meno taisi olla suht ok. Arvasin jo Azoreilla , että kone on ylibuukattu Lissabonista Helsinkiin, kun tsekkaus ei onnistunut kuin Lissaboniin. Meillä oli 6h odotus Lissabonissa ja emme saaneet mitään tietoa miltään tiskiltä mahdummeko koneeseen. Pari tuntia ennen koneen lähtöä meille sanottiin, menkää vaan sinne portille, ehkä mahdutte mukaan 😠. No ostimme viimeiset business paikat koneeseen, vain siten mahduimme mukaan. Kun pääsimme koneeseen, ihmettelin miksi takana oleva rivi oli tyhjä, no se selvisi matkan varrella. Lentoemot meni nukkumaan niille paikoille ja kaiken lisäksi potki penkkiä. Ruoka suurinpiirtein heitettiin sulle ja sitten vietiin pois, vaikka et ollut ehtinyt edes syömään kaikkea. Vettä piti käydä pyytämässä erikseen. No pakko on kyseisellä lentoyhtiöllä mennä taas parinviikon päästä. Toivottavasti kokemus hieman miellyttävämpi 😊

    1. Kiitti kommentista! Onpa harmi, että teillä oli noin huono kokemus. Toivottavasti uusi kokemus oli parempi! 🙂

Vastaa käyttäjälle Asta Øjvind Nielsen Peruuta vastaus

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.