Helsingistä Gran Canarialle ja Gran Canarialta Teneriffalle

Täällä sitä ollaan, vihdoinkin perillä uudessa kotikaupungissa Puerto de la Cruzissa!

Koska lensimme Helsingistä Teneriffan sijaan naapurisaari Gran Canarialle, matka kesti tavallista pidempään. Nyt on kuitenkin ihana koti asuttavana ja matkalaukut purettu, joten on aikaa kirjoittaa kuulumisia. Aloitetaan siitä, miten meidän matka Helsingistä Las Palmasin kautta Teneriffalle taittui.

image image

Meidän lentomme Las Palmasiin laskeutui uudenvuodenpäivänä aamupäivällä. Olimme päättäneet mennä bussilla kaupungin keskustaan, ja se onnistuikin näppärästi pienen säätämisen jälkeen.

Bussipysäkit löytyivät hetken etsinnän jälkeen lähtevien lentojen aulan ulkopuolelta. Ne on eritelty pohjoiseen ja etelään menevien bussien mukaan: Las Palmas on siis pohjoisen suunnassa ja turistikylät, kuten Puerto Rico ja Playa del Inglés, etelässä.

Jos seuraava asia olisi ollut meidän tiedossa, matka kentältä hotelliin olisi sujunut vähän nopeammin. Las Palmasissa on nimittäin kaksi bussiterminaalia. Osa busseista menee vain kaupungin eteläosaan San Telmon asemalle ja osa paitsi San Telmoon myös pohjoisosaan Santa Catalinan asemalle. Suurin osa turisteista menee käsittääkseni Santa Catalinaan, jonka lähellä on muun muassa tunnettu Las Canterasin ranta.

Tästä johtuen ensimmäinen, englantia taitamaton bussikuski, joka oli menossa vain San Telmoon, oli vakuuttunut, että meidän kuuluu mennä Santa Catalinaan eikä ottanut meitä kyytiin.

Seuraavassa bussissa istuessamme tajusimme, että oikea määränpää olisi kuin olisikin ollut San Telmo. Onneksi reilun puolen tunnin ylimääräinen bussin odottelu ei auringonpaisteessa ja huojuvia palmuja katsellessa haitannut lainkaan.

image image

Vietimme Las Palmasissa vain yhden yön, joten seuraavana aamuna oli aika etsiä satamaan menevä bussi. Olimme ostaneet liput etukäteen netistä Fred Olsenin laivaan, ja laivayhtiön nettisivuilla kerrottiin ilmaisen bussikuljetuksen satamaan lähtevän tuntia ennen laivan lähtöä Santa Catalinan puistosta.

Kävelimme matkalaukkujen kanssa bussipysäkille ja hyppäsimme Santa Catalinaan menevään paikallisbussiin. Koska pysäkit tuli katsottua taas vähän leväperäisesti, jäimme pois “jossain” lähellä Las Canterasin rantaa.

Kävelymatkaa kertyi jonkun verran, mutta kartan avulla puisto ja bussikin löytyivät. Vaikka Fred Olsenin linja-auton lähtöpaikkaa ei ole paikan päällä mitenkään merkitty, oikea katu on helppo huomata, sillä siltä kulkee myös tavallisia paikallisbusseja. Kadun vieressä on lisäksi laivayhtiön matkatoimisto, josta kävimme lunastamassa jo maksamamme liput.

image image

Fred Olsenin laiva Gran Canarialta Teneriffalle lähtee saaren länsiosasta Agaetesta. Matka Las Palmasista sinne kestää bussilla puolisen tuntia.

Täytyy sanoa, että olin todella myönteisesti yllättynyt matkustuskokemuksesta Fred Olsenilla. Sekä satamaan menevä bussi että itse laiva lähtivät melkein minuutilleen aikataulun mukaisesti ja tunnin ja kahdenkymmenen minuutin laivamatka sujui tuulesta huolimatta mukavasti. Ei mikään itsestäänselvyys Etelä-Euroopassa!

Laiva oli myös perillä Teneriffan pääkaupungissa Santa Cruzissa aikataulun mukaisesti. Koska matkustanemme reissun aikana vielä uudestaankin Fred Olsenilla, kirjoitan kokemuksistani kokoavamman postauksen joskus Kanarian-talven ollessa lopuillaan helmikuussa.

Santa Cruzissa menimme taksilla bussiterminaaliin. Sataman viereisellä kadulla on taksitolppa, eli vapaa auto löytyi helposti.

Asemalta ainakin bussit 102 ja 103 menevät Puerto de la Cruziin. Noista ensimmäinen kulkee Teneriffan pohjoisen lentokentän kautta. Sen vuoksi odottelimme suosiolla hieman pidempään bussia 103, joka ei pysähdy matkan varrella ja joka ei ollut täynnä matkatavaroiden kanssa liikkuvia lomalaisia. Suoralla linjalla bussimatka kaupunkien välillä kestää noin 40 minuuttia.

Uusi kotimme on onneksi ihan bussipysäkin lähellä, ja kun kerkesimme perille, välittäjämme oli jo odottamassa meitä uudessa kodissamme, joten pääsimme saman tien asettautumaan taloksi. Asunnonvuokrauskokemuksemmekin näyttää menneen aivan nappiin, mutta kerron siitä erikseen joku toinen kerta.

Tekijä: Anu

Olen Alankomaissa asuva vapaa kirjoittaja ja psykologian opiskelija. Blogini keskittyy ihmettelemään hollantilaista arkea ja opiskelijaelämää kolmekymppisen näkökulmasta. Lisäksi kirjoitan paljon arkeani piristävistä asioista, kuten kirjoista, matkailusta ja ravintoloista. Tervetuloa seuraamaan blogiani!