Sananen Sinterklaasista, Zwarte Pietistä ja rasismista

Hollantilaskodeissa vietetään tänään pakjesavondia eli lahjapakettien iltaa. Paikallisten lasten mielestä joulukuun kovin heppu ei nimittäin ole joulupukki vaan Pyhä Nikolaus eli Sinterklaas. Täällä juhlitaan myös joulua, mutta se ei ole Sinterklaasin veroinen juttu.

Valkopartainen Sinterklaas tulee laivalla Espanjasta Hollantiin marraskuun puolessa välissä. Maissa hän liikkuu valkoisella hevosellaan apunaan mustat apurinsa eli Zwarte Pietit.

Ei tarvitse varmaan erikseen mainita, että Sinterklaas itse on perinteisesti valkoihoinen.

Zwartepiet
Kuva: Wikipedia/Zwarte Piet, EnSintClopedie, Creative Commons -lisenssi

Hollantilaisia pidetään monessa mielessä avarakatseisina ja suvaitsevaisina. Täällä ei yleisesti ottaen katsota ketään kieroon ihonvärin, kansalaisuuden tai seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Siksi Sinterklaasin ja Zwarte Pietien perinne tuntuukin kummalliselta ja monien hollantilaisten mielestä kiusalliselta.

Kysyin eilen hollantilaiselta kaveriltani Sinterklaasin vietosta. Hän sanoi ensimmäisenä, ettei edes jaksa aloittaa keskustelua Zwarte Pietistä. Siihen liittyy liikaa kyseenalaisia asioita.

Kadulla kulkeva ja erilaisiin paraateihin osallistuva Piet ei ole oikeasti mustaihoinen vaan valkoinen ihminen, jonka kasvot on maalattu mustiksi. Perinteisesti Pietiä on kuulemma pidetty hieman tyhmänä ja häntä on käytetty lasten pelotteluun.

Kaverini lapsuudessa reilut kymmenen vuotta sitten lapselle oli vielä tavallista sanoa, että jos hän ei ole kiltisti, Zwarte Piet nappaa hänet säkkiin ja vie Espanjaan. Siellä lapsikin muuttuu mustaksi. Moisten juttujen kertomista ei kuulemma enää pidetä kovin korrektina.

Zwarte Piet The Hague

Nykyään jotkut sanovat Pietin kasvojen tummuneen hänen kulkiessaan koteihin savupiipun kautta. Wikipedian mukaan Piet oli kuitenkin alun perin Espanjaan muuttanut mauri.

Daily Mail kirjoitti viime vuonna, että 85-90 prosenttia hollantilaisista haluaa säilyttää Zwarte Pietin. Jotkut pitävät kuitenkin perinnettä rasistisena, ja etenkin viime vuosina asiaa vastaan on muun muassa osoitettu mieltä.

Zwarte Piet nousi puheenaiheeksi myös eräällä syksyllä käymälläni psykologian johdantokurssin luennolla. Hollantilainen professorini toivoi voimakkaasti, että perinteestä luovuttaisiin. Hän perusteli näkemystään sillä, että ihmisten jakaminen tietynlaisiin rooleihinsa ihonvärin perusteella (valkoinen herra versus musta, tyhmä apuri) jättää jälkensä ihmisen pitkäkestoiseen muistiin ja voi siten johtaa rotuun perustuviin ennakkoasenteisiin.

Näin ulkomaalaisena on tietty helppo huudella, mutta mielestäni on ihan selvää, että Zwarte Pietin muuttaminen vaikkapa pelkäksi Pietiksi saisi aikaan paljon vähemmän haittaa kuin sen säilyttäminen. Joissain paikoissa on jo kokeiltu värinvaihtoa – Sinterklaas on vaihteen vuoksi ollut musta ja Piet valkoinen. Toisaalla Pieteistä on oikeasti tehty värillisiä: puna-, kelta- tai vihreäkasvoisia.

Halusivat hollantilaiset sitä tai eivät, jotain muutosta lienee joka tapauksessa luvassa. Zwarte Pietistä on nimittäin keskusteltu YK:ssa saakka, ja Hollannin hallitus lupasi kesällä tehdä Pietistä “maailmanlaajuisesti hyväksyttävän hahmon”.

Vielä tänä vuonna mustaksi maalatuilta Pieteiltä ei ole kuitenkaan voinut Hollannin kaduilla välttyä.

Tekijä: Anu

Olen Alankomaissa asuva vapaa kirjoittaja ja psykologian opiskelija. Blogini keskittyy ihmettelemään hollantilaista arkea ja opiskelijaelämää kolmekymppisen näkökulmasta. Lisäksi kirjoitan paljon arkeani piristävistä asioista, kuten kirjoista, matkailusta ja ravintoloista. Tervetuloa seuraamaan blogiani!

4 vastausta artikkeliin “Sananen Sinterklaasista, Zwarte Pietistä ja rasismista”

        1. Joo, olen itse asiassa kuullut tuosta samasta pelottelukeinosta muiltakin. Se on varmaan ollut aika yleinen. Ja onhan suomen kielessä paljonkin sellaisia ilmaisuja ynnä muita, jotka nykyään tuntuvat aika kummallisilta (suutut ja mustaksi muutut, kuka pelkää mustaa Pekkaa jne.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *