Hollantilainen asiakaspalvelu – tai pikemminkin sen puute

Oli perjantai-ilta syksyllä 2015. Olin asunut Hollannissa pari viikkoa, ja yksinäisyyttäni ja ulkopuolisuuden tunnettani lievittääkseni olin lähtenyt Amsterdamiin suomalaisopiskelijoiden tapaamiseen.

Koska matkustin Amsterdamiin Leidenistä – ja no, koska olen suomalainen – olin paikalla hyvissä ajoin. Porukasta, joka sittemmin kasvoi parikymmenlukuiseksi, oli paikalla vasta pari kolme. Muuten koko baari oli tyhjä. Hyvä: kuulee jutella, eikä tarvitse jonottaa tiskille!

Kävelin baaritiskille ostamaan juotavaa. Baarityöntekijä seisoi selkä minuun päin kumartuneena kirjoittamaan jotain. Huikkasin, että haluaisin tilata. Enkä ihan osannut odottaa vastausta:

“I’m busy!” baarityöntekijä tiuskaisi vihaisenkuuloisesti. “You have to wait a minute.”

haag1

Amsterdamilaisessa baarissa tajusin ensimmäistä kertaa, miten tylyltä paljon puhuttu hollantilainen suoruus voi kuulostaa. Paikallisesta asiakaspalvelusta en ollut kuullut etukäteen mitään, mutta sittemmin olen osannut päätellä ihan itse: sitä ei ole.

Vaatekaupan kassa suostuu veloittamaan sinut vasta vaihdettua viikonloppukuulumiset työkaverinsa kanssa. “Asiakas on aina oikeassa” -fraasi nyt on muutenkin pöljä, mutta siinä vaiheessa, kun huomaat myyjän alkaneen väittää sinulle vastaan, voit olla varma, ettei sitä ole Hollannissa kuultukaan. Ravintolassa tarjoilija tulee minuutissa kysymään, mitä haluat juoda, mutta ruokalistaa – ruuasta puhumattakaan – saattaakin joutua odottelemaan seuraavat kolme varttia. Oikeastaan ravintolaan ei juuri koskaan kannata mennä, jos on jo nälkäinen.

tyonteko_hollannissa3

Nimittäin:

Jos istut hollantilaisessa ravintolassa pöytään puhumatta mitään henkilökunnalle, saatat joutua istumaan pöydässä ilman, että kukaan huomaa sinua, kunnes ilmoitat haluavasi tilata jotain. Näin voi käydä, vaikka tarjoilija jopa kävisi pöydässäsi esimerkiksi tuomassa sinne kynttilän. (Tosi tarina muuten.)

Jos haluat ruokaillessasi tilata lisää juotavaa, ennakoi ja tilaa se hyvissä ajoin ennen edellisen juomasi loppumista. Muuten juoma ehtii pöytään ehkä silloin, kun olisit jo maksamassa, eikä välttämättä aina silloinkaan.

Ja ai, haluaisit myös lasin vettä? Okei… No, tässä tällainen puolentoista desin viskilasillinen, josta onkin ihan valtavasti iloa, kun olet ensin hiki päässä pyöräillyt ravintolaan. Siis siinä vaiheessa, kun olet jo kysynyt sen perään kolmesti.

pleinbioscoop_rotterdam

Jos hollantilaisen asiakaspalvelun esittää diplomaattisesti, sen puutteen voi nähdä esimerkiksi seuraavasti: Asiakaspalvelutilanteessa on kaksi samanarvoista ihmistä, joiden välillä tapahtuu transaktio. Nothing more, nothing less. Se ei tarkoita, etteivät ihmiset olisi ystävällisiä (paitsi ehkä joskus Amsterdamissa), sillä hollantilaiset ovat yleensä välittömän mukavia.

Hyvä puoli hollantilaisessa tavassa se, että silloin joskus, kun kaikki vaikkapa ravintolassa kaikki meneekin nappiin ilman, että yksikään ruoka tai juoma unohdu, se tuntuu erityisen mukavalta, suorastaan luksukselta. Ja siihen paikkaan mennään varmasti uudestaankin.

6 ajatusta aiheesta “Hollantilainen asiakaspalvelu – tai pikemminkin sen puute”

  1. No onneksi tossa lopussa oli toi “paitsi ehkä joskus Amsterdamissa”, koska aloin epäillä missä maassa olen vieraillutkaan vuosi sitten. Me saatiin joka paikassa hyvää palvelua, oppilaatkin jaksoivat vielä reissun jälkeenkin ihastella, kuinka ystävällisiä ja avuliaita hollantilaiset – siis myös asiakaspalvelussa – ovat. Eihän yksi kaupunki ole sama kuin koko maa, joten olikin mielenkiintoista lukea tämä teksti, jossa näkee toisen puolen Hollannin asiakaspalvelusta.

    Eihän tuo “suoruus” tosiaan aina ole pahasta, kunhan homma hoituu. Minäkin olin Kanarialla semi-asiakaspalvelutyössä, enkä kyllä loppuaikoina todellakaan “nuoleskellut” ketään, vaan olin joskus hyvinkin suora. Etenkin, jos asiakas piti minua asiakaspalvelijan sijasta “asiakasorjana”.

    1. Olen tainnut ilmaista itseäni vähän epäselvästi, sillä tarkoitin, että Amsterdamissa ei välttämättä olla edes ystävällisiä. 😀 Tämä on siis enemmänkin kuin oma näkemykseni, muualla olevat hollantilaiset usein sanovat amsterdamilaisten olevan niin töykeitä, mutta taitaa olla sama asenne vähän joka maassa pääkaupunkia kohtaan.

      Onpa hyvä, että oli noin onnistunut reissu! Munkin on tosin vähän vaikea kyllä uskoa, että olitteko muka oikeasti Hollannissa. 😉 No, toki iloisia poikkeuksia on aina ja palvelu on tosiaan yleensä ystävällistä. Ei minustakaan asiakaspalvelijan tarvitse todellakaan nöyristellä, mutta joskus, kun istuu vaikka ravintolassa, jossa yksinkertaisesti mikään ei toimi tai hoidu ja alkaa toivoa, että olisinpa vaan syönyt kotona, alkaa mietityttää, että voisko tämän homman hoitaa pikkuisen järjestelmällisemmin. Hollannissa ei käytännössä esim. ole ammattilaistarjoilijoita ja sen kyllä huomaa…

  2. Haha koko postaus täyttä asiaa! Hollantilainen “asiakaspalvelu” on damissa ainakin yleinen vitsi; kaikki tietävät että ravintolaan kannattaa mennä vähintään puoli tuntia ennen kuin on oikeasti nälkä ja se juoma on tosiaan hyvä tilata siinä vaiheessa kun edellinen on vielä puolillaan 😀 Toisaalta tykkään siitä että on ihan ok kävellä suoraan tiskille jos oikeasti on tarvetta saada jotain tai vaikka poistua nopeasti. Usein palvelu on onneksi oikein ystävällistä, mutta lehmänhermojahan siinä odotellessa tarvitaan!

    1. Jep, juuri näin valitettavasti. 😀 Mutta joo, Hollannissa ei ole myöskään epäkohteliasta mennä maksamaan tiskille, mikä on minustakin ihan kiva juttu!

  3. Tutulta kuulostaa moni asia. Mä oon jo vuosikausia levittänyt sellaista teoriaa, että täällä on niin paljon ihmisiä pienessä maassa, että firma pysyy pystyssä vähemmälläkin palvelulla 😉 Olen aika tarkka palvelun tasosta enkä mene toista kertaa, jos saan tylyä palvelua. Tai sitten huomautan siitä.

    1. Haha, hyvä teoria. 😉 Ja hyvät periaatteet sinulla. Huonosta palvelusta pitäisi nimenomaan osata sanoa, eihän sen muuttamiseksi muuten osata mitään tehdäkään. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat tosin molemmat taitolajeja, eivätkä kaikki niitä vaan hallitse.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *