Mitä tehdä Alicantessa?

Täällä alkoi eilen ehkä lopullisesti syksy. Sää muuttui päivässä aurinkoisen lämpimästä tuuliseksi, sateiseksi ja selvästi viileämmäksi. Mikäpä siis sen parempi ajankohta muistella kesälomaa Alicantessa.

Heinäkuussa Alicantessa oli kuumaa, aurinkoista ja ihanaa – ja on varmaan Hollantiin tai Suomeen verrattuna nytkin. Alicantessa paistaa aurinko harvinaisen paljon ympäri vuoden, ja jos joskus vielä matkustan sinne, voisin hyvinkin kuvitella lähteväni D-vitamiinin tankkausreissulle keskellä talvea.

Alicante valikoitui kesälomakohteeksemme yksinkertaisesta syystä: sinne löytyi sopivat, sopivan edulliset parin tunnin lennot omalta lähikentältä eli Rotterdam-Haagista ja hyvänkuuloinen hotelli kohtuuhintaan.

Ja tätä me siellä tehtiin:

mount_benacantil1

mount_benacantil2

mount_benacantil3

mount_benacantil4

Kiipesimme Mount Benacantilin kukkulalle

Rakastan näköalapaikkoja. Sen vuoksi oli selvää, että Mount Benacantilin kukkulalle, jonka päällä tönöttää Santa Bárbaran linna, on kiivettävä.

Yhtenä loma-aamuna laitoimme herätyskellon soimaan seiskan jälkeen, lähdimme ulos auringon vielä noustessa ja kävimme matkalla pikaisella aamupalalla paikallisessa kahvilassa.

Kävelyreitti kukkulalle kulkee marmorilaatoilla päällystettyä reittiä pitkin, asuintalojen ohitse. Se, että pääsee ihastelemaan sitä, miten paikalliset asuvat, tekikin reitistä erityisen kiinnostavan. Mitä korkeammalle päästiin, sitä voimakkaammin kaskaiden siritys huumasi korvia.

Nimestään huolimatta Mount Benacantil ei aivan täytä vuoren mittasuhteita täytä: huippu on 169 metriä merenpinnan yläpuolella. Joka tapauksessa mäen päältä avautuu upeat maisemat, joiden ansiosta kaupunkia voi ihastella jokaiseen ilmansuuntaan, ja sinne kiipeäminen käy treenistä. Jos ei halua/voi/jaksa kiivetä kukkulalle omin jaloin, sinne pääsee myös hissillä.

Kävimme katsomassa flamencoa

Flamenco ei ole alicantelainen vaan eteläespanjalainen perinne. Halusimme kuitenkin jonain iltana kuuntelemaan livemusiikkia, ja kun netissä kovasti kehutun La Guitarrerian mainos osui jossain silmään, päätimme testata paikkaa – vaikka se aika turrehoukuttimelta vaikuttikin.

Tanssia, kitaraa, kaihoisaa musiikkia. Kopisevia kenkiä, korvia huumaavaa taputusta ja dramatiikkaa. Osaavien esiintyjien esittämänä flamenco tuntui yhdistelmältä hyvää teatterinäytelmää ja keikkaa savuisassa kapakassa. Parin tunnin esitys tempasi ainakin minut mukaansa, ja oli ehdottomasti kymmenen euron lipun (johon sisältyy yksi juoma) arvoinen.

La Guitarreriassa on iltaisin kaksi esitystä, joista varhaisempi alkaa kymmeneltä. Jos kellonaika ei haittaa, esitys sopii varmasti hyvin myös lapsille. Ainakin meidän viereisessä pöydässä ollut ranskalainen pikkutyttö tuntui rakastuvan esitykseen ja esiintyjiin, joiden mukana hän taputti innokkaasti ja joiden kanssa hän halusi myös yhteiskuvan.

altea1

altea2

altea7

altea6

altea5

Kävimme päiväreissulla Alteassa

Kun sveitsiläinen ystäväni kuuli, että olemme menossa lomalle Alicanteen, hän kehotti heti käymään samalla myös Alteassa. Ja sinne kannattikin mennä, sillä päiväreissu oli ehdottomasti yksi reissumme helmistä.

Altea on pieni merenrantakaupunki 50 kilometrin päässä Alicantessa, ja sinne pääsee Alicantesta esimerkiksi bussilla. Ihastuin kaupunkiin saman tien, kun hyppäsimme ulos bussista aivan rantabulevardin viereen. Se vaikutti juuri täydelliseltä, rauhalliselta rantalomakohteelta, jonka valkoiseksi kalkituista taloista ja pikkukivirannasta tuli itse asiassa mieleen enemmän Kreikka kuin Espanja. Rannalla oli ihan eri tavalla tilalla kuin Alicanten rannoilla, ja rantabulevardi oli täynnä pieniä, sympaattisen näköisiä ravintoloita.

Viiden minuutin ylämäkeen käveltävän matkan päässä rannalta on ihastuttava Altean vanhakaupunki, josta avautuu myös hienot näköalat merelle ja alas keskustaan.

Ainoa huono puoli Altean-reissussa oli se, että kadutti, ettemme tajunneet varata osaksi lomareissua hotellia sieltä! Mutta siinäpä hyvä syy matkustaa sinne uudestaan…

alicante2

alicante_ranta

Rentouduimme!

Onneksi Alicante itsessäänkin on hyvä rantalomakohde. Vietimmekin pari kolme päivää reissusta kuvassa näkyvällä Postiguetin rannalla. Alicanten ehkä tunnetuin ranta San Juan olisi sekin ollut muutaman kilometrin päässä, mutta meille riitti hyvin keskustan hiekkaranta, jolle oli hotellilta vartin kävelymatka.

Näiden juttujen lisäksi taisimme lähinnä syödä hyvin ja nukkua paljon – täydellinen loma siis! Alicantessa on paljon aivan huippuhyviä ja kohtuuhintaisia ravintoloita. Varoituksen sanana kuitenkin, että sekin on sen verran suosittu matkakohde, että sattumalta eksyy helpommin ylihintaiseen turistiravintolaan kuin paikallisten rakastamaan aarteeseen.

Oletko käynyt Alicantessa?

Tekijä: Anu

Olen Alankomaissa asuva vapaa kirjoittaja ja psykologian opiskelija. Blogini keskittyy ihmettelemään hollantilaista arkea ja opiskelijaelämää kolmekymppisen näkökulmasta. Lisäksi kirjoitan paljon arkeani piristävistä asioista, kuten kirjoista, matkailusta ja ravintoloista. Tervetuloa seuraamaan blogiani!

19 vastausta artikkeliin “Mitä tehdä Alicantessa?”

1. Onpa kivan näköistä! Mun manner-Espanjan matkailukokemukset rajoittuu koneenvaihtoihin Madridissa ja Barcelonassa ja yhteen pitkään viikonloppuun jalkapallon merkeissä Barcelonassa.

Olisi kiva joskus käydä jossain päin manner-Espanjaa pidemmällä lomareissulla. Myös Mallorca kiinnostaa. Ärsyttävintähän tässä on, että mieheni on käynyt Alicantessa ja äitini Mallorcalla…

1. Alicantessa ja Alteassa oli kyllä niin kaunista! Muakin kiinnostaisi nähdä enemmän manner-Espanjaa. Olen käynyt aiemmin vain Madridissa, ja siitäkin on vuosia. Mallorca kiinnostaisi muakin!

2. Kivan kuuloinen loma, vuorelle kapuaminen on varmaan myös hyvää kuntoilua. Olen käynyt Alicantessa vuosia sitten, mutta kun kävin oli kesä ja ranta täpötäynnä turisteja jotka olivat heitelleet roskia rannalle ja veteen. En tiedäkö onko siellä tapana rantavahtia, joka keräisi roskat pois mutta päivällä ei näkynyt. Rannalla ei muistaakseni ollut vaatteiden vaihtokoppia ja hotellissa/kahvilassa sanottiin ilkeästi ettei saa vaihtaa rantavaatteita vessassa. Lentokentällä kiellettiin kärryjen kuljetus, vaikka olisi luullut että kärryt olisivat olleet matkalaukkujen kuljetusta varten kuten muualla. Tosin kyllä hyviäkin puolia on kuten se että varkaita lienee olevan vähemmän kuin Barcelonassa, jossa täytyi katsoa usein olkansa yli

1. Vuorelle kiipeäminen oli ehdottomasti hyvää kuntoilua! Hei hyvä, kun kommentoit tuosta roskaamisasiasta. Nyt Alicantessa oli rannoilla roskaaminen kielletty todella tuntuvan rikesakon uhalla. En muista tarkkaa summaa, mutta se oli sen verran iso, että muistan meidän miehen kanssa puhuneenkin asiasta. Ja rannat olivat puhtaat! Vaatteidenvaihtokoppia ei tosin valitettavasti ollut edelleenkään.

3. Kiva lukea Alicantesta! Olen asunut sen lähellä Valenciassa vuoden verran. Muuten on Espanjaa tullut aika paljon kierreltyä, mutta Alicantessa en ole vielä käynyt. Olenkin suunnitellut, että seuraavan kerran Valenciaan matkatessani lennän Alicanten kautta. Samalla voisi jonkun päivän sielläkin viettää. Tuo Altea oli myös kiva vinkki!

4. Me kävimme poikaystäväni kanssa huhtikuussa Alicantessa. Olin alkuun hieman skeptinen kohdevalinnasta, mutta turhaan! Alicante oli varsin ihana kaupunki. Me vuokrasimme kerran myös fillarit. En ollut ihan tottunut niinkin moderniin pyörään ja marmorikadulla juuri ennen suojatietä unohdin ettei pyörässä olekaan jalkajarruja. Kun jarrut vihdoin löytyivät tangosta, hätäinen jarrutus ja minä nurin pyörällä juuri ennen suojatietä. 😀

Yhtenä päivänä vuokrasimme auton ja ajelimme pitkin vuoristoteitä. Tarkoituksena oli löytää viinitiloja, mutta hurmaannuimme maisemista ja viinitilat jäivät käymättä.

1. Kiitos kommentista! Me ois myös haluttu vuokrata fillarit, mutta meidän loma-ajankohtana oli niin kuuma, ettei siitä olisi tullut mitään. Toivottavasti et kaatunut pahasti! 😮 Myös autonvuokraus oli tuolloin niin kallista, että sekin täytyi jättää väliin. Harmittaa, sillä luonnonmaisemat olisivat todellakin houkuttaneet.

1. Kiitos kommentista! Kävin lukemassa postauksesi ja se vahvisti mielikuvaani siitä, että ensi kerralla Alicanteen lähdetään talvella. 🙂 Varmasti ihana viikonloppureissu keskellä Suomen synkintä talvea! Alicante oli ihana kesälläkin, mutta tykkäisin enemmän tuollaisesta uneliaasta tunnelmasta.

5. En ole käynyt Alicantessa, mutta olisi ihanaa päästä tutkimaan tuota Espanjan osaa, sillä olen käynyt vain Andalusiassa. Ehkä Alicantea enemmän alkoi nyt kiinnostaa Altea, sillä se kuulostaa mukavan rauhalliselta 🙂 Ja seuraavalla Espanjan-reissulla pitää kyllä päästä katsomaan flamencoa, sillä se jäi viimeksi näkemättä!

1. Suosittelen kyllä! Olisi kiinnostanut tutkailla enemmänkin tuota aluetta, mutta valitettavasti autojen vuokrahinnat olivat tuohon aikaan aivan pilvissä. Altea oli kyllä aivan ihana ja ehkä omalla kohdallanikin vielä enemmän mun paikka kuin Alicante.

1. Kiitti kommentista, Anna. Kävinkin itse asiassa lukemassa postauksesi ennen reissuamme ja siitä sai tosi hyvän kuvan siitä, minne olemme menossa! Ehdottomasti voisin palata itsekin uudestaan: viehättävä kaupunki ja lienee niiden harvojen eurooppalaiskaupunkien joukossa, jossa voi nauttia aika varmasti kivoista säistä myös talvella.

6. En ole käynyt Alicantessa, enkä ylipäänsä muutenkaan Espanjassa. Kovin monen suosikki tuo paikka tuntuu kuitenkin olevan ja näistä jutun kuvista melkeinpä pystyi aistimaan auringon lämmittävän vaikutuksen. Tänään on Helsingissä tupruttanut taivaan täydeltä räntää, joten pieni aurinkoannos tekisi kyllä hyvää! Kuulostaa muutenkin passelilta lomalta, mukavasti rentoutumista ja tekemistä!

1. Kiitos kommentista, Henna! Olenkin koko päivän törmännyt somessa räntäkuviin. Varmasti Alicante tuntuisi aika ihanalta siihen verrattuna. Tekemistä siellä kyllä olisi ollut vielä paljon aktiivisemmallekin lomalle! Meidän lomamme ajoittui niin kuumaan ajankohtaan, että kukkulalle kiipeämistä lukuun ottamatta mitään fyysisiä aktiviteetteja ei tullut kokeiltua. Sen takia minusta olisi ihana palata Alicanteen vaikkapa joskus talvella tai keväällä ja lähteä autolla kiertelemään lähialueita ja käydä esim. vaeltamassa jossain.

7. Moikka, mä olen lentänyt Alicanteen ja sieltä ajettiin Torreviejaan. Kaverin vanhemmilla on siellä huoneisto ja kuinka kätevää oli olla siellä. Paljon ajeltiin ympäriinsä mutta myös makoiltiin uima-altailla, rannoilla ja käytiin suolajärvessä kellumassa. Kiva kirjoitus.

1. Kiitos Kati! Kiva, kun kommentoit, ja mukavankuuloinen reissu teilläkin. Minuakin olisi kiinnostanut piipahtaa esim. Torreviejassa ihmettelemässä, mikä juuri sinne on vetänyt niin paljon suomalaisia. Ehkä ensi kerralla onnistuu!